FAYDALI BİLGİLER


Aküler, kutup başları, terminaller ve ilgili parçalar kurşun, kurşun bileşimleri ve diğer bazı kimyasallar içermektedir. Ciddi sağlık sorunlarına yol açmaması için Akü ile ilgili her türlü çalışma sonunda elleriniz mutlaka bolca su ve sabunla yıkayın.

Akü üzerinde ve çevresinde çalışırken daima koruma gözlüğü, maske ve eldiven takın.

Akülerde oluşan hidrojen gazı son derece yanıcıdır. Şarj alanları iyi havalandırılmalıdır.

Kıvılcım, alev, yanan sigara, kaynak, sürtünme ve statik elektriğin boşalması gibi diğer tutuşmaya yol açacak her tür nesne ve etkeni akülerden uzakta tutun. Aksi halde gaz ateş alıp, patlayabilir. Ayrıca bakım sırasında oluşabilecek kıvılcımlara engel olabilmek için ilk olarak topraklanmış kablo bağlantısının çıkartılıp yine en son olarak da bu bağlantının takılması gerekmektedir.

Araçtan bir aküyü sökerken önce (-) negatif olan kutup başını sökün, araca aküyü takarken önce (+) pozitif kutup başını bağlayın.

Şarj esnasında doğrudan devreleri bağlamayın veya sökmeyin. Kıvılcımdan kaçınmak üzere kablo başlıklarını bağlarken veya çıkartırken daima önce şarj ve test cihazlarını kapatın.

Sulu aküleri herhangi bir yana 45 °C'den fazla eğmeyin. Aküler ciddi yanıklara sebep olabilecek sülfürik asit içerirler, asit ile temas halinde, temas yerini bol su ve sabun ile yıkayın. Göze asit kaçması halinde yıkamanın hemen arkasından tıbbi kontrolden geçin.

Şarj, test veya aküden aküye bağlantı yaparken akünün üzerine eğilmeyin.

Donmuş aküyü şarja bağlamadan önce 15°C''a kadar ısınmasını bekleyin.

Akü voltajının doğru yönde olduğunu görmeden araca takmayın.

Aküleri ve elektroliti çocuklardan uzak tutun.

Doğru kullanım için dikkat edilmesi gereken hususlar:

Akünün yüzeyi temiz ve kuru tutulmalıdır.
Akü bağlantı noktalarında gevşeme; oksitlenme olmamasına dikkat edilmelidir.
Eğer akünün tipi uygunsa, akünün suyu kontrol edilmeli, azalma varsa "saf su" eklenmelidir. Kesinlikle Asit eklenmemelidir.
Akünün uzun süreli kullanılmadan saklanacağı durumlarda tam şarjlı olmasına dikkat edilmelidir. Talimatları mutlaka okuyun ve uyun.
EMNİYET TEDBİRLERİ
Aküler şarj işlemi esnasında patlayıcı gazlar çıkarırlar. Şarj işleminin yapıldığı alanlar iyi havalandırılmalıdır.
Akü üzerinde ve çevresinde çalışırken daima koruma gözlüğü takın.
Akülerde oluşan hidrojen gazı son derece yanıcıdır. Kıvılcım, alev, yanan sigara, kaynak, sürtünme ve statik elektriğin boşalması gibi diğer tutuşturucu etkenleri akülerden uzakta tutun. Aksi taktirde gaz alev alıp, patlayabilir.
Araçtan bir aküyü sökerken önce (-) negatif olan kutup başını sökün, araca aküyü takarken ise önce (+) pozitif kutup başını bağlayın.
Şarjda doğrudan devreleri bağlamayın veya sökmeyin. Kıvılcımdan kaçınmak için, kablo başlıklarını bağlarken veya çıkartırken daima önce şarj ve test cihazlarını kapatın.
Sulu aküleri herhangi bir yana 45 °C'den fazla eğmeyin. Aküler ciddi yanıklara sebep olabilecek sülfürik asit içerirler, asit ile temas halinde, temas yerini bol su ile yıkayın. Göze asit kaçması halinde yıkamanın hemen arkasından tıbbi kontrolden geçin.
Donmuş aküyü şarja bağlamadan önce 15°C'a kadar ısınmasını bekleyin.
Akü voltajının doğru yönde olduğunu görmeden araca takmayın.
Aküleri ve elektroliti çocuklardan uzak tutun.
Talimatları okuyun ve uyun.
Atlama kablosu ile araç çalıştırmalarda; önce iki akünün de pozitif (+) kutuplarına kabloları bağlayın, sonra diğer kabloyu, kurtarıcı ve arızalı aracın negatif (-) kutuplarına bağlayın. Bağlantı, toprak kablosunun bağlı olduğu şaseden mümkün olduğu kadar uzakta yapılmalıdır. Aracın çalıştırılmasından sonra işlemin tersini yapın.

DEPOLAMA

EMNİYET TEDBİRLERİNİ YERİNE GETİRİN
Ca-Ca bakım gerektirmeyen sulu şarjlı akümülatörler 6 ay, Hibrit aküler 3 ay şarjını kaybetmeden depolanabilir. Aküler eğer deşarj olmuş vaziyette depolanır ise hasar görürler. Bütün aküler serin ve kuru bir yerde saklanmalı, ayrıca sulu akümülatörler düz konumda ve birbiri üzerine konacaksa aralarına muhakkak ayırıcı (ör: strafor) yerleştirerek depolanmalıdır. Akü üstleri temiz olmalıdır.

İLK GİREN İLK ÇIKAR prensibi ile hareket edilmelidir. İstif üzerinde fabrikadan çıkış ve depolama tarihleri bulunmalıdır. Örneğin akümülatör üzerinde yazılı 280421 kod numarası, akümülatörün iki numaralı üretim bandında 2008 yılının Nisan ayının yirmi birinci gününde üretildiğini göstermektedir.

Kalsiyumlu Ca-Ca sulu akümülatörlerde yeniden şarj gereği:
Ortalama depolama sıcaklığı 27°C'nin altında ise 6 ayda bir (*)
Ortalama depolama sıcaklığı 27°C'nin üzerinde ise 3 ayda bir (*)
Akünün açık devre voltajı 12,4 volta düştüğünde de yeniden şarj gerekir. Bu yöntem (1) ve (2)'nci şıklara alternatiftir.
Hibrit sulu şarjlı akümülatörlerde bu süreler yaklaşık 1/2'si kadardır.
DİKKAT : Şarj ederken asit taşmasına ve sıcaklığın 52°C'nin üzerine çıkmasına müsaade etmeyin. Eğer sıcaklık yükselir ise şarj akımını düşürün veya akü soğuyuncaya kadar şarjı kesin. Yüksek şarj sıcaklığı aküye zarar verir.

TEST İŞLEMLERİ

EMNİYET TEDBİRLERİNİ YERİNE GETİRİN.
Bir aküyü kontrol ederken test etmeden önce daima aşağıdaki durumlara karşı kontrol edin:
Yerinden oynamış, gevşemiş veya kopmuş kutuplar
Çatlak-kırık kutu veya kapak
Çıkmış, kırılmış veya delikleri kapanmış buşonlar, tıkanmış gaz çıkış delikleri
Eğer akü hasarlı değil ise bir sonraki adım ile devam edin.

Şarj Seviyesinin Ölçülmesi :
Hassas bir voltametre ile açık-devre voltajını ölçün.

NOT: hiçbir zaman araçta veya dışarıda şarjdan yeni çıkmış bir akünün şarj durumu ölçülmez. Bu durumda yanıltıcı bir yüksek voltaja sahip yüzey şarjı vardır. Yüzey şarjını almak için aküyü 15 x 15 A ile veya araçta ise uzun ön farları 15sn. açık tutarak deşarj edin.

Eğer şarj durumu :
En azından %75 (yaklaşık voltaj=12.4 *V) şarj var ise yükleme testine geçin %75'ten daha düşük şarj varsa akümülatörü yükleme testinden önce verilen yönteme göre şarj edin. Voltaj ve yoğunluklar akümülatörün tasarımına göre değişik değerlerde olabilirler.

Yükleme Testi :
Yük altında akümülatör testi ve sonuçlarının değerlendirilmesi kullanılan cihazların sistemine bağlıdır. Yükleme testi ve sonuç değerlendirilmesi cihaz talimatına göre yapılır.

Aracın Elektrik Donanım Kontrolü :
Yeni bir akümülatörü takarken veya arızalı bir akümülatör geldiğinde aracın akü ile ilgili elektrik donanımına bakın. Araçta meydana gelebilecek en yaygın hata aşırı şarj veya eksik şarj etmedir. Alternatör çıkış voltajının normal bir akü ile ve tam gaz verirken Hibrit aküler için 13,8 – 14,4 volt arasında olup olmadığını ölçün, Ca-Ca aküler için 13.8-14.8V arası voltaj çıkışı uygundur. (12V'luk araçta)

NOT: Elektronik devre ve kodlamaların akünün çıkarılışı ile hafıza kaybına uğradığı araçlarda, akümülatörü sökmeden önce ikinci bir akü veya özel cihazı devreye sokarak sistemin kesilmesini önleyin.

ŞARJ İŞLEMİ

EMNİYET TEDBİRLERİNİ YERİNE GETİRİN Buşonu (kapağı) açılabilen akülerde şarj süresi 20°C - 35°C arasında bütün hücrelerdeki elektrolit yoğunluğunun 1.280 g/cm3 olmasına bağlıdır. Bu değere erişildiğinde şarj kesilir. Yarım saat dinlendirilen aküde elektrolit seviyesi maksimum çizgisine ayarlanıp üzeri silinerek araca takılır. Sulu şarjlı olarak bekleyen veya müşteriden gelen deşarj aküler şarj seviyelerine göre aşağıdaki çizelgelerde verilen akım ve sürelerde şarj edilirler. Ancak kullanılmış akülerde istenilen yoğunluğa çıkmayabilir. Bu akülerde şarjın son iki saatindeki düzeltilmiş yoğunluk değişmemiş ise yapılan şarj yeterli görülür. Buşonu açılmayan tam kapalı akümülatörlerde, voltaj değerlerine göre şarj uygulanır.

Şarj cihazının açık olmadığından emin olun.
Aküde şarj seviyesini tespit edin.
Aküyü şarj cihazına bağlayın. Pozitif-pozitife, negatif-negatife. Kutup bağlantısını ters yapmamaya dikkat edin.
Şarj cihazında özellik ve kullanım talimatına göre istediğiniz akım ve voltaj değerlerini seçip şarja bağlayın.
Şarjdan sonra uçları ayırmadan önce ilk olarak şarj cihazının kapatın.
İlave şarjın gerekip gerekmediğini tespit etmek için açık devre voltajı ve göz yoğunluklarını ölçün.
Aynı anda ve aynı kapasitede birden fazla aküyü paralel olarak şarj edebilirsiniz.

AKÜ SEÇİMİ VE MONTAJ İŞLEMİ
Akümülatör özelliklerini belirten katalogumuzdaki listelerden istenilen ve kullanılacak araca göre doğru olan aküyü secin. Ölçüler, soğuk marş akımı ve kapasite değerleri en önemli seçim kriterleridir. Kuru aküleri yukarda verilen yönteme göre sulandırın ve gerekiyorsa şarj edin.

Sulu şarjlı bekleyen akülerde, ortalama günlük ısının 4°C'den az olduğu zamanlarda açık devre voltaj 12.50 Volt ve altında ise yukarıdaki yönteme göre yeniden şarj edin.

Ortam sıcaklığı yüksek ise açık devre voltaj 12,40 volt ve altına düştüğünde yine verilen yönteme göre yeniden şarj edin.

Eski aküyü çıkarmadan önce yeni aküye doğru bağlantı yapabilmek için kabloları +/- olarak işaretleyin.

Akü voltaj değerini ve yönünün ölçerek doğruluğundan emin olun, kablo bağlantıları ve akü tablasını dikkatle kontrol edin ve temizleyin. Yeni akümülatörü yerleştirin ve bağlantıları takıp sıkıştırın.

Pozitif (+) kabloyu ilk önce bağlayın. Sonra negatif (-) topraklı kabloyu bağlayın. Dikkatlice sıkıştırın. Aşırı sıkıştırma kutuplara zarar vereceğinden akü kutuplarının yandan sıkıştırırken özellikle dikkatli olun.

ELEKTROLİT SEVİYESİ DÜŞEN AKÜMÜLATÖRE SADECE SAF SU KONULMALIDIR.
Akü Nedir? Nasıl çalışır?
Elektrik enerjisini kimyasal enerji olarak depo eden, ihtiyaç halinde bunu elektrik enerjisi olarak veren cihaza akü denir.

Akünün görevi öncelikle ilk anda çalışabilmesi için marş motoruna elektrik akımı vermek, araç motoru çalışmadığı zamanlarda kullanılacak alıcılara akım göndermek ve motor çalışırken elektrik sisteminde voltaj ve amperaj dengelemesi yapmak böylece yüksek devirlerde alternatörün üreteceği voltaj bazen fazla yükselebileceğinden alıcıların zarar görmesini engellemektir. Bu durumda akü alternatörün oluşturduğu akımın bir kısmını üzerine alarak aşırı voltajın yükselmesini önler. Benzinli motorlarda kullanılan 12 voltluk akü, birbirine seri olarak bağlanmış altı adet 2 Voltluk hücreden meydana gelmiştir. Genellikle her eleman içerisinde, yine birbirlerine seri olarak bağlanmış 5 adet pozitif, 6 adet negatif yüklü plak vardır. Bu plaklar, kurşun-antimon alaşımlı ızgaraların üzerine, aktif maddelerin sıvanarak fırınlanmasından oluşur. Pozitif plaklar aktif madde olarak, kurşundioksit içerir. Negatif plaklar aktif madde olarak, saf kurşun içerir. Plakların arasına, kısa devreyi önlemek için plakları izole eden separatörler/ayırıcılar yerleştirilir. Ayırıcılar, plaklar arasındaki kimyasal tepkimeyi engellemeyecek şekilde çok küçük gözenekleri bulunan maddelerden yapılır. Akünün içine sülfürik asitle saf su karışımı olan elektrolit konulur. Elemanlar arası seri olarak kurşun köprülerle bağlanmıştır.

Aküden Aküye bağlantı nasıl yapılır?
Aküden Aküye bağlantı (Jump –Start) için kullanacağınız akünün aynı amper olmasına dikkat edin. Motoru ve de elektrik harcaması muhtemel her şeyi kapatın. Öncelikle kablonun kırmızı ucunu boşalmış olan akünün (+) terminaline; daha sonra diğer ucunu dolu olan akünün terminaline bağlayın. Daha sonra kablonun siyah ucunu dolu olan akünün (-) terminaline ve kablonun diğer ucunu boşalmış akülü aracın kaportasında herhangi bir metal bölüme bağlayın. Kabloların egzoz, pervane gibi hareketli veya sıcak noktalara temas etmemesine dikkat edin. Dolu akülü aracı çalıştırıp, daha sonra boş akülü aracı çalıştırın. Araçlar çalıştıktan sonra boş akülü araçtan başlayarak; kabloları sökebilirsiniz.

Akü çeşitleri nelerdir, tam kapalı veya kuru akü ne demektir?
Aküler, kurşun-asit, nikel-kadmiyum, nikel-demir gibi kullanılan metal cinslerine göre çeşitlere ayrılır. Günümüzde en yaygın kullanılan akü tipi kurşun-asit akümülatörleridir. Bu aküler de temel olarak kuru ve sulu diye ikiye ayrılır. Sulu akülerin en fazla kullanılan çeşitleri Starter veya SLI (Başlatma, ışıklandırma ve ateşleme fonksiyonlarının İngilizce baş harfleri ile ifade edilmiş hali) olarak da tabir ettiğimiz klasik tipteki oto aküleridir. Oto aküleri de kendi içinde tam kapalı veya buşonları açılabilen diye ikiye ayrılır. Bu iki tip akünün de içyapısı aynıdır. Yani her ikisi de klasik tipte kurşun-asit akülerdir. Kapalı akülerin farkı, buşonların açılamamasıdır. Bu akülere su eklenemediği için voltaj düzenekleri iyi olan araçlara takılması daha uygundur. Bundan başka iç yapısı ve kullanım alanları farklı olsa da Stasyoner (Sabit tesis) ve Traksyoner (Forklift) aküleri de sulu ürünler kapsamına girer. Kuru yani VRLA akülerin iç yapıları ve teknolojileri farklıdır. VRLA tanımının Türkçe karşılığı sübap ayarlı kurşun asit akü demektir. Bu aküler de iç yapılarına göre ikiye ayrılır. AGM (elektroliti separatörlere emdirilmiş) ve jelli VRLA aküleri. Bu akülerin temel özelliği asit taşması veya sızdırması olmamasıdır. Gaz çıkışı minimumdur. Bu yüzden çok güvenlidir ve rafta bekleme ömürleri çok daha uzundur. Ayrıca sulu akülere kıyasla titreşime karşı daha dayanıklıdır. Sevkıyatı, taşınması sorunsuzdur. Kullanım alanları arasında sabit tesisler, UPSler, tekneler ve santraller vardır.

UPS aküsü ne demektir?
UPS tanımı kesintisiz güç kaynağının İngilizce karşılığının baş harflerinden oluşan kısaltmasıdır. UPS aküsü de bu kesintisiz güç kaynaklarının aküsüdür. Kesintisiz güç kaynaklarının aküleri elektrik kesintisi olduğunda devreye girer ve elektrik gelinceye kadar enerji deposu olmaya devam eder. Bu aküler yukarda bahsettiğimiz gibi kuru denilen VRLA tipi akülerdir ve minimum gaz çıkışına sahiptir.

Yeni satın aldığımız akünün kısa sürede deşarj olmasının sebepleri nelerdir?
Satın aldığınız akünün olası deşarj (boşalma) nedenleri:
Olumsuz çevre ve saklama koşulları, yüksek sıcaklık, nem vs,
Araçtaki kaçak akımlar (öngörülen kısa devrelerden yüksek çekilen akımlar) açık lambalar
Diğer elektrikli cihaz ve donanımlardaki kısa devreler
Araç ile akümülatör uyumsuzluğu, küçük akü seçimi, araçtaki ilave donanımlar (ses, ışık, bilgisayar sistemleri, soğutucu sistemler)
Alternatörün (şarj dinamosu) yetersiz şarj etmesi

Akü donar mı?
Evet, aküler donabilir.
Tam şarjlı akünün donma ısısı – 50°C ile -70 °C'ler arasındadır, dolayısıyla normal şartlarda şarjlı bir akümülatör donmaz.
Ancak deşarj olan aküler deşarj seviyesine göre 0 °C ile –10 °C civarında dahi donabilirler.
Özellikle soğuk mevsimlerde akülerin şarjlı durumda olmalarına dikkat edilmelidir.

Aküler çevreye zararlı mıdır? Ne kadarı geriye döner?
Akümülatörler kurşun, sülfürik asit çözeltisi ve poliprolen kutudan oluşur.
Bu neden ile aküler kullanılmaz duruma geldiklerinde çevre için riskli tehlikeli atıklardır.
Ancak etkin bir geri dönüşüm sistemi ile akülerin poliprolen kutu ve kurşun parçaları yüzde yüz geri kazanılır. Sülfürik asidin de geri kazanımı mümkün olmakla birlikte genellikle tercihen nötralize edilmektedir.
Ülkemizde etkin şekilde atık akü geri kazanımı mevcuttur, yeni akünüzü alırken eskisini satıcılara teslim ediniz.
Bakınız Atık Akü Yönetimi ( http://www.akuder.org.tr )


Aküler nasıl şarj edilmelidir?
Bakınız Servis Talimatları

Hava şartları aküyü nasıl etkiler?
Hava şartlarının aküye etkileri:
1. Stoklama, saklama yönünden:
Kapalı alanda stoklama yapılmalıdır. Açık havadaki stoklamalarda toz ve yağışlar kendiliğinden deşarjları arttırır Mümkün olduğunca kuru ve serin bir yerde stoklanmalıdır. Akülerin deşarj oranları sıcaklık ile paralel olarak artar veya azalır. Genel olarak her 10 °C'lik artışta kayıp kendiliğinden iki katına çıkar. Bu yüzden 10-16 °C aralığındaki stoklama 25-30 °C arlığındaki stoklamadan çok daha sağlıklıdır.

2. Araç üzerinde çalışırken:
Sıcak havalarda akünün marş gücü artar ancak buna paralel olarak aküdeki korozyon (yıpranma) da artar. Bu nedenle sıcak iklimlerde kullanılan aküler daha az ömre sahiptir. Soğuk havalarda akülerin marş gücü azalır. Buna ilaveten araç motorunun marş alma değeri de artar. Sonuçta soğuk koşullarda akülerin marş gücü önemli hale gelir. Çok soğuk havalarda akünün içindeki sıvının (elektrolit) donma riski vardır. Tam şarjlı bir akü ancak -70 °C'de donarken deşarj konumundaki bir akü deşarj seviyesine bağlı olarak -5 °C'de de dahi donabilir. Bu nedenle soğuk havalarda akünün şarjlı halde bulunması çok önemlidir.
EMNİYET TEDBİRLERİNİ YERİNE GETİRİN

Ca-Ca bakım gerektirmeyen sulu şarjlı akümülatörler 6 ay, Hibrit aküler 3 ay şarjını kaybetmeden depolanabilir. Aküler eğer deşarj olmuş vaziyette depolanır ise hasar görürler. Bütün aküler serin ve kuru bir yerde saklanmalı, ayrıca sulu akümülatörler düz konumda ve birbiri üzerine konacaksa aralarına muhakkak ayırıcı (ör: strafor) yerleştirerek depolanmalıdır. Akü üstleri temiz olmalıdır.

İLK GİREN İLK ÇIKAR prensibi ile hareket edilmelidir. İstif üzerinde fabrikadan çıkış ve depolama tarihleri bulunmalıdır. Örneğin akümülatör üzerinde yazılı 280421 kod numarası, akümülatörün iki numaralı üretim bandında 2008 yılının Nisan ayının yirmi birinci gününde üretildiğini göstermektedir.

Kalsiyumlu Ca-Ca sulu akümülatörlerde yeniden şarj gereği:

Ortalama depolama sıcaklığı 27°C'nin altında ise 6 ayda bir (*)
Ortalama depolama sıcaklığı 27°C'nin üzerinde ise 3 ayda bir (*)
Akünün açık devre voltajı 12,4 volta düştüğünde de yeniden şarj gerekir. Bu yöntem (1) ve (2)'nci şıklara alternatiftir.
Hibrit sulu şarjlı akümülatörlerde bu süreler yaklaşık 1/2'si kadardır.
DİKKAT : Şarj ederken asit taşmasına ve sıcaklığın 52°C'nin üzerine çıkmasına müsaade etmeyin. Eğer sıcaklık yükselir ise şarj akımını düşürün veya akü soğuyuncaya kadar şarjı kesin. Yüksek şarj sıcaklığı aküye zarar verir.
EMNİYET TEDBİRLERİNİ YERİNE GETİRİN

Bir aküyü kontrol ederken test etmeden önce daima aşağıdaki durumlara karşı kontrol edin:

Yerinden oynamış, gevşemiş veya kopmuş kutuplar
Çatlak-kırık kutu veya kapak
Çıkmış, kırılmış veya delikleri kapanmış buşonlar, tıkanmış gaz çıkış delikleri
Eğer akü hasarlı değil ise bir sonraki adım ile devam edin.

Şarj Seviyesinin Ölçülmesi :

Hassas bir voltametre ile açık-devre voltajını ölçün.
Not: hiçbir zaman araçta veya dışarıda şarjdan yeni çıkmış bir akünün şarj durumu ölçülmez. Bu durumda yanıltıcı bir yüksek voltaja sahip yüzey şarjı vardır. Yüzey şarjını almak için aküyü 15x 15 A ile veya araçta ise uzun ön farları 15sn. açık tutarak deşarj edin.

Eğer şarj durumu :
En azından %75 (yaklaşık voltaj=12.4 *V) şarj var ise yükleme testine geçin %75'ten daha düşük şarj varsa akümülatörü yükleme testinden önce verilen yönteme göre şarj edin. Voltaj ve yoğunluklar akümülatörün tasarımına göre değişik değerlerde olabilirler.

Yükleme Testi :
Yük altında akümülatör testi ve sonuçlarının değerlendirilmesi kullanılan cihazların sistemine bağlıdır. Yükleme testi ve sonuç değerlendirilmesi cihaz talimatına göre yapılır.

Aracın Elektrik Donanım Kontrolü :


Yeni bir akümülatörü takarken veya arızalı bir akümülatör geldiğinde aracın akü ile ilgili elektrik donanımına bakın. Araçta meydana gelebilecek en yaygın hata aşırı şarj veya eksik şarj etmedir. Alternatör çıkış voltajının normal bir akü ile ve tam gaz verirken Hibrit aküler için 13,8 – 14,4 volt arasında olup olmadığını ölçün, Ca-Ca aküler için 13.8-14.8V arası voltaj çıkışı uygundur. (12V'luk araçta)

Not: Elektronik devre ve kodlamaların akünün çıkarılışı ile hafıza kaybına uğradığı araçlarda, akümülatörü sökmeden önce ikinci bir akü veya özel cihazı devreye sokarak sistemin kesilmesini önleyin.
EMNİYET TEDBİRLERİNİ YERİNE GETİRİN

Buşonu (kapağı) açılabilen akülerde şarj süresi 20°-35°C arasında bütün hücrelerdeki elektrolit yoğunluğunun 1.280 g/cm3 olmasına bağlıdır. Bu değere erişildiğinde şarj kesilir. Yarım saat dinlendirilen aküde elektrolit seviyesi maksimum çizgisine ayarlanıp üzeri silinerek araca takılır. Sulu şarjlı olarak bekleyen veya müşteriden gelen deşarj aküler şarj seviyelerine göre aşağıdaki çizelgelerde verilen akım ve sürelerde şarj edilirler. Ancak kullanılmış akülerde istenilen yoğunluğa çıkmayabilir. Bu akülerde şarjın son iki saatindeki düzeltilmiş yoğunluk değişmemiş ise yapılan şarj yeterli görülür. Buşonu açılmayan tam kapalı akümülatörlerde, voltaj değerlerine göre şarj uygulanır.

Şarj cihazının açık olmadığından emin olun.
Aküde şarj seviyesini tespit edin.
Aküyü şarj cihazına bağlayın. Pozitif-pozitife, negatif-negatife. Kutup bağlantısını ters yapmamaya dikkat edin.
Şarj cihazında özellik ve kullanım talimatına göre istediğiniz akım ve voltaj değerlerini seçip şarja bağlayın.
Şarjdan sonra uçları ayırmadan önce ilk olarak şarj cihazının kapatın.
İlave şarjın gerekip gerekmediğini tespit etmek için açık devre voltajı ve göz yoğunluklarını ölçün.
Açık Devre Voltajı = 11.70V -12.40V

Açık Devre Voltajı =< 11.70V

Akü Kapasitesi (Ah) Şarj A. Şarj Süresi

Aynı anda ve aynı kapasitede birden fazla aküyü paralel olarak şarj edebilirsiniz.
Deşarj olmuş aküler soğuk havalarda daha düşük derecede donarlar (-5°C - -10°C)
Donmuş bir aküyü şarj etmeye çalışmayınız; şarj etmeden önce oda sıcaklığında olmasına dikkat ediniz.
Aşırı şarj akünün ömrünü kısaltır.
Akümülatör özelliklerini belirten katalogumuzdaki listelerden istenilen ve kullanılacak araca göre doğru olan aküyü secin. Ölçüler, soğuk marş akımı ve kapasite değerleri en önemli seçim kriterleridir. Kuru aküleri yukarıda verilen yönteme göre sulandırın ve gerekiyorsa şarj edin.

Sulu şarjlı bekleyen akülerde, ortalama günlük ısının 4C'den az olduğu zamanlarda açık devre voltaj 12.50 Volt ve altında ise yukarıdaki yönteme göre yeniden şarj edin.

Ortam sıcaklığı yüksek ise açık devre voltaj 12,40 volt ve altına düştüğünde yine verilen yönteme göre yeniden şarj edin.

Eski aküyü çıkarmadan önce yeni aküye doğru bağlantı yapabilmek için kabloları +/- olarak işaretleyin.

Akü voltaj değerini ve yönünü ölçerek doğruluğundan emin olun, kablo bağlantıları ve akü tablasını dikkatle kontrol edin ve temizleyin. Yeni akümülatörü yerleştirin ve bağlantıları takıp sıkıştırın.

Pozitif (+) kabloyu ilk önce bağlayın. Sonra negatif (-) topraklı kabloyu bağlayın. Dikkatlice sıkıştırın. Aşırı sıkıştırma kutuplara zarar vereceğinden akü kutuplarını yandan sıkıştırırken özellikle dikkatli olun.

Kutup başlarını ve kablo uçlarını paslanmaya karşı koruyucu madde ile kaplayın.
Sorun: Buşonlardan (kapaklardan) asit taşması
Muhtemel neden: Akü fazla doldurulmuş
Önerilen: Aküdeki sıvı seviyesini azaltın. Asit ile ilgili uyarılarımıza mutlaka riayet edin.

Sorun: Asit seviyesi yetersiz
Muhtemel neden: Kutudan sızdırma veya fazla şarj yüzünden gaz çıkışı olabilir.
Önerilen: Şarj aletini kontrol ettirin veya yeni bir akü alın.

Sorun: Asit yoğunluğunun düşük ( < 1.240 kg/dm3)olması, çalıştırırken zorlanma
Muhtemel neden: Yetersiz şarj, fazla akım çeken donanım, kısa devre
Önerilen: Yeniden şarj edin, arabanın şarj sistemini (regülatör, alternatör ve elektrik sistemi) kontrol ettirin.

Sorun: Asit yoğunluğunun fazla (>1.240 kg/dm3) olması
Muhtemel neden: Aküye saf su yerine asit ilave edilmiş
Önerilen: Asit miktarını azaltıp yerine saf su eklenmeli (gerekirse tekrar edilebilir).

Sorun: Marşda zorlanma, düşük voltaj
Muhtemel neden: Akü boşalmış, ömrünü tamamlamış (pozitif plaklarda dökülme), hücrelerin birinde arıza, veya sülfatlaşma olabilir.
Önerilen: Boşalmış akü şarj edilebilir, sonuç alınmazsa yeni bir Akü alınabilir.

Sorun: Akünün kutup başlarında (bağlantı yerlerinde) aşırı yıpranma
Muhtemel neden: Elektrik bağlantısında veya kutup başı bağlantılarında sorun olabilir.
Önerilen: Bağlantıları sıkın gerekirse bağlantı kelepçelerini değiştirin.

Sorun: Marş esnasında akünün bir veya daha fazla hücresinde kaynama
Muhtemel neden: Hücrelerde arıza veya kutup başı bağlantılarında gevşeme yada boşluk.
Önerilen: Bağlantıları sıkın gerekirse bağlantı kelepçelerini değiştirin, sorun devam ediyorsa yeni bir Akü ile değiştirin.

Sorun: Akünün çok çabuk ve sık deşarj olması
Muhtemel neden: Akünün şarj seviyesi düşük, aküde kısa devre ya da sülfatlaşma (akü içindeki plaklarda sertleşme ve beyazlaşma ) olabilir.
Önerilen: Akünün normal şarjını kontrol edin gerekirse yeni bir Akü ile değiştirin.

Sorun: Kısa ömür
Muhtemel neden: Yanlış akü seçimi, çok sık derin deşarja maruz kalma veya akünün derin deşarj konumunda fazla bekletilmesi.
Önerilen: Aküyü daha kapasiteli bir aküyle değiştirme, veya mümkün değilse periyodik olarak kontrol edip gerektiğinde şarj edin.

Sorun: Akünün kullanım sırasında fazla ısınması ve çok su eksiltmesi
Muhtemel neden: Araba yüksek voltajla şarj ediyor olabilir
Önerilen: Arabanın şarj sistemini, alternatörünü kontrol edin.

Sorun: Akünün patlaması
Muhtemel neden: Şarj sonrası oluşan gazların muhtemel bir kısa devre veya statik elektrik sonucu ateş alıp patlamaya sebep olması
Önerilen: Yeni Akü ile değiştirin.

Sorun: Akünün hiç çalışmaması
Muhtemel neden: Akünün kendi içinde arıza veya akünün derin deşarj olması.
Önerilen: Yeni Akü ile değiştirin.
Çetinkaya Akü Şubeler
Çetinkaya Akü İletişim
Çetinkaya Akü Duracell Akü